Η Περιφρόνηση παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα όλων των εποχών

0
244
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 0    Average: 0/5]

Δυσαρεστημένος από την καλλιτεχνική προσέγγιση του σκηνοθέτη του, ένας Αμερικανός παραγωγός προσλαμβάνει έναν Γάλλο συγγραφέα για να διασκευάσει σεναριακά την «Οδύσσεια» με εμπορικότερο πνεύμα. Ο τελευταίος θα παγιδευτεί δημιουργικά, οδηγώντας σε αδιέξοδο ακόμη και την προσωπική του ζωή.

 

Το αριστούργημα του Ζαν Λικ Γκοντάρ, Περιφρόνηση, το οποίο θα μας απασχολήσει στο νέο Classic’s Corner, είναι μια ταινία υπόδειγμα σκηνοθεσίας και κινηματογράφησης στην πιο εμβληματική ίσως ταινία του σκηνοθέτη.

Μμια ακόμα έξοχη ταινία, η οποία καταφέρνει να θίξει ζητήματα που ακόμα και τώρα 6 δεκαετίες μετά παραμένουν επίκαιρα όσο δεν πάει. Θα ήταν άδικο φυσικά και δεν θα το κάνουμε να την συγκρίνουμε με κάποιες άλλες από τις ταινίες του, ωστόσο και στην ταινία Περιφρόνηση ξεδιπλώνονται όλες οι αρετές του σπουδαίου δημιουργού σε ένα ακόμα αριστούργημα του.

Η ταινία έχει πολλά υπέροχα πλάνα τα οποία ουσιαστικά έδωσαν το έναυσμα για μια νέα εποχή και την δημιουργία μιας πιο “εναλλακτικής” σκηνοθεσίας, ενώ κάποιες σκηνές με ιδιαίτερες τεχνικές του ξεκίνησαν μια… επανάσταση της εικόνας στο σινεμά.

Σαγηνευτικός και όπως πάντα κυνικός σε όσα θέλει να περάσει μέσα από καθηλωτικές εικόνες, ερμηνείες που τσακίζουν κόκκαλα και μια κοινωνική κριτική η οποία είναι σίγουρα επίκαιρη και ο Γκοντάρ με την ταινία Η Περιφρόνηση κάνει θαύματα.

Δεν υπάρχει ούτε ένα πλάνο που να μην έχει κάποια συνοχή ή να λες ότι είναι αχρείαστο, χτίζει άμεση επαφή με τον θεατή σε πολλές σκηνές με τον τέταρτο τοίχο, ενώ παράλληλα φροντίζει ώστε να μην μπορέσει το βλέμμα ούτε δευτερόλεπτο να φύγει από την οθόνη.

Μερικές από τις στιχομυθίες που υπάρχουν μέσα στο Περιφρόνηση είναι βγαλμένες μέσα από τα πιο τρελά όνειρα των απανταχού σινεφίλ ή για να το διατυπώσουμε καλύτερα γενικά πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες ταινίες που έβγαλε ποτέ ο κινηματογράφος.

Οι αλληγορίες που χρησιμοποιούνται είναι ορατές όχι μόνο μέσα από τους χαρακτήρες και τις ατάκες τους, αλλά και μέσα από τα χρώματα των πλάνων με τα περισσότερα να είναι πιο μουντά και άλλα πιο “ανοιχτά” και δίνουν άλλο τόνο στο Περιφρόνηση.

Για να συνοψίσουμε, μιας και ότι και να πούμε είναι λίγο για αυτή την ταινία είναι ένα ακόμα αριστούργημα της 7ης τέχνης, μια ταινία που δεν θα σταματήσει να επηρεάσει ολόκληρο το σινεμά όσο χρόνια κι αν περάσουν.

Mια ακόμα ταινία του Ζαν Λικ Γκοντάρ, η οποία όχι μόνο δεν έχει ξεφτίσει από τον χρόνο, αλλά γίνεται ολοένα και καλύτερη με το πέρασμα του και παραμένει επίκαιρη όσο ποτέ, με την εικόνα να μιλάει από μόνη της, μια ταινία που δεν πρέπει με τίποτα να χάσετε.

Πληροφορίες και παρασκήνιο

Ο Ιταλός παραγωγός Κάρλο Πόντι πλησίασε τον Γκοντάρ για μια πιθανή συνεργασία και εκείνος πρότεινε την μεταφορά του έργου του Μοράβια Il disprezzo με πρωταγωνιστές την Κιμ Νόβακ και τον Φρανκ Σινάτρα που στη συνέχεια αρνήθηκαν. Ο Πόντι αντιπρότεινε τη Σοφία Λόρεν και τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για πρωταγωνιστές, αλλά αυτή τη φορά αρνήθηκε ο Γκοντάρ. Τελικά επελέγη η Μπριζίτ Μπαρντό μετά από επίμονες προσπάθειες του Πόντι που πίστεψε ότι τα κέρδη της ταινίας θα εκτινάσσονταν από μια γυμνή εμφάνιση της.

Κάπως έτσι προέκυψε η εναρκτήρια σεκάνς της ταινίας, γυρισμένη από τον Γκοντάρ με άφθονο γυμνό και προκλητικό τρόπο, σε μια προσπάθεια του να χλευάσει την κινηματογραφική βιομηχανία. Η σκηνή για την ακρίβεια γυρίστηκε μετά το πέρας των κανονικών γυρισμάτων και ύστερα από την επιμονή των Αμερικανών συμπαραγωγών της ταινίας. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης εμφανίζεται στην ταινία κρατώντας το ρόλο ενός βοηθού του Φριτς Λανγκ, τον οποίο βάζει κατά διαστήματα να εκφέρει πολλές δικές του θεωρίες και απόψεις της λεγόμενης Νουβέλ Βαγκ.

Η Περιφρόνηση διαδραματίζεται και γυρίστηκε εξ’ ολοκλήρου στην Ιταλία. Μέρος των γυρισμάτων έγινε στα περίφημα στούντιο της Τσινετσιτά στη Ρώμη και στην Κάζα Μαλαπάρτε στο Κάπρι. Σε μια από τις πιο αξιομνημόνευτες σκηνές της ταινίας οι κεντρικοί χαρακτήρες (Πωλ και Καμίλ) περιφέρονται για μεγάλο χρονικό διάστημα μέσα στο διαμέρισμα τους ενώ διαφωνούν και συμφιλιώνονται αλληλοδιαδοχικά. Η συγκεκριμένη σκηνή γυρίστηκε από τον Γκοντάρ σε μια σειρά εκτεταμένων τράβελινγκ, με φυσικό φωτισμό και σε σχεδόν πραγματικό χρόνο.

Η ταινία δεν γνώρισε αξιόλογη εμπορική επιτυχία και απέσπασε ανάμικτες κριτικές. Σήμερα θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα που μας έδωσε η δεκαετία του ’60 ενώ ο κριτικός Κόλιν Μακ Κέιμπ του περιοδικού “Sight & Sound” αποκάλεσε την Περιφρόνηση «το σπουδαιότερο έργο τέχνης που παρήγαγε η μεταπολεμική Ευρώπη».

0
Λεπτά
 
  • Μπριζίτ Μπαρντό
  • Μισέλ Πικολί
  • Τζακ Πάλανς

Περιφρόνηση Trailer


Cineramen
Νίκος Δρίβας

Νίκος Δρίβας

Facebook Twitter Google+

Δημιουργός και συντάκτης του www.cineramen.gr αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά

Share

Δείτε ακόμα στο Cineramen

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.