Κριτική για την ταινία Emma.

0
725
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 0    Average: 0/5]

Tο αγαπημένο έργο της Τζέιν Όστεν που μιλάει για την ισότητα και για το αίσιο τέλος, παίρνει μια νέα μορφή σε αυτήν την υπέροχη νέα φιλμική προσαρμογή του. Γοητευτική, έξυπνη και πλούσια, η Έμμα Γούντχαους είναι μια ανήσυχη “βασίλισσα των μελισσών” χωρίς ανταγωνισμό σε μια μικρή, σχεδόν βαρετή πόλη. Σε αυτήν την απαστράπτουσα σάτιρα των κοινωνικών τάξεων και της δύσκολης ενηλικίωσης, βλέπουμε την προσπάθεια της ηρωίδας να ωριμάσει, να γλιτώσει από τους δύσκολους έρωτες και τις ρομαντικές κακοτοπιές, μέχρι τη στιγμή που θα συνειδητοποιήσει ότι η αγάπη ήταν δίπλα της από την πρώτη στιγμή.

  • Γράφει ο Παναγιώτης Πυλαρινός (CinemaFiles)

Αγαπημένο χόμπι της Έμμα είναι να ενορχητρώνει τους γάμους και τους έρωτες των άλλων και να το κάνει με επιτυχία.Το γαμήλιο της χόμπι θα είναι η αιτία που θα προσελκύει τη ματιά του εξαιρετικά ηθικού κ. Νάιτλι. Πρόκειται για έναν πλούσιο τζέντλεμαν, του οποίου ο αδελφός παντρεύτηκε την μεγαλύτερη αδελφή της. Ως γείτονας και συγγενής, ο Νάιτλι θα βρίσκεται όλο και πιο συχνά στην παρέα της Έμμα και του πατέρα της. Στο μεταξύ, η Έμμα έχει πάρει υπό την προστασία της την νεαρή και αφελή Χάριετ, την οποία προορίζει για τον τοπικό εφημέριο κ. Έλτον, αν και εκείνη στρέφει τη ματιά της σε έναν αγρότη, τον Μάρτιν. Η Έμμα εξακολουθεί να προωθεί την ιδέα του Έλτον στην Χάριετ, χωρίς να έχει ιδέα ότι ο ίδιος έχει μάτια μόνο για την κεντρική ηρωίδα. Όσο το μπέρδεμα γίνεται όλο και μεγαλύτερο, η Έμμα αρχίζει και ρίχνει το ενδιαφέρον της στον γιο του κυρίου Γουένστον, τον γοητευτικό Φρανκ Τσόρτσιλ. Στο μεταξύ, όσοι ανήκουν στον κοσμικό κύκλο της Έμμα, υποψιάζονται ότι ο Νάιτλι ενδιαφέρεται για την πετυχημένη Τζέιν, την λατρεμένη ανιψιά της κουτσομπόλας, γεροντοκόρης, Μπέιτς.

Όσο τα ερωτικά μπερδέματα μεγαλώνουν και τα συναισθηματικά μπλεξίματα πυκνώνουν, οι κακές γλώσσες δίνουν και παίρνουν και τα κωμικά μπλεξίματα προκαλούν κοινωνικό κουτσομπολιό και αφόρητους μπελάδες. Στο επίκεντρο όλων, βρίσκεται η Έμμα, η οποία έρχεται σε σταδιακή επαφή με τα λάθη της και τα ελαττώματα που δεν ήταν σε θέση να αντιμετωπίσει. Ο δρόμος προς την ωρίμανση θα σημάνει και μια ξεκάθαρη ματιά στον συναισθηματικό της κόσμο, που θα οδηγήσει στο συμπέρασμα πως οι πιο μεγάλες απαντήσεις για τον έρωτα, βρίσκονταν πάντοτε μπροστά στα μάτια της.

Με αέρα κινηματογραφικής φρεσκάδας , από την Ότομ Ντε Γουάιλντ (πετυχημένη φωτογράφος πολλών μουσικών – Elliott Smith, The White Stripes, Fiona Apple, Beck- και σκηνοθέτης video clip – Death Cab for Cutie, Ryan Adams, Sonic Youth, Florence and the Machine) , έρχεται τούτη η -εχω χάσει το μέτρημα- διασκευή της κατά τα άλλα τρυφερής, αστείας και όμορφης ιστορίας. Ελάχιστοι είναι οι συγγραφείς που έχουν δει τα βιβλία τους να αντέχουν τόσο πολύ στο χρόνο και να διασκευάζονται σε βάθος χρόνου για πολλές γενιές, διατηρώντας τη δύναμη και την φρεσκάδα τους , με την Τζέιν Όστεν να παραμένει μια από τις πιο διαχρονικές φωνές της παγκόσμιας λογοτεχνίας και τα έργα της έχουν τη δύναμη να συγκινούν μέχρι σήμερα. Ο τρόπος με τον οποίο περιγράφει μια ηρωίδα η οποία μπορεί να έχει καλές προθέσεις, αλλά ταυτόχρονα να είναι τόσο προβληματική στη συμπεριφορά της, να φέρεται τόσο αλαζονικά και να μην αντιλαμβάνεται τα ελαττώματά της είναι απερίγραπτος. Ο δρόμος της ηρωίδας προς την ταπεινότητα, την ωρίμανση και την ευτυχία, θα είναι δύσκολος , πολύ αστείος και άκρως απολαυστικός. Αυτό ακριβώς αποτυπώνει αυτή η κινηματογραφική προσαρμογή, ενώ ταυτόχρονα κρατάει τις κοινωνικές παρατηρήσεις, την κριτική στην αστική τάξη, τις λεπτές συμβάσεις των ρομαντικών σχέσεων και τους περιοριστικούς συμβιβασμούς της καλής κοινωνίας.

Αντί όμως το φιλμ να οδηγείται από μια μόνο “φωνή” (αυτή της Έμμα) , η ιστορία της Όστεν χτίζει ένα συνονθύλευμα επιθυμιών, ζήλιων και κοινωνικής κατάταξης που περιστρέφονται γύρω από τις “σκηνές” της Eμμα (Taylor-Joy), ενός προνομιούχου, άτακτου έρωτα που μπερδεύει την αγάπη των άλλων ανθρώπων ώστε να αποφύγει να σκεφτεί το δικό της. Το σενάριο της βραβευμένης με το βραβείο Booker , μυθιστοριογράφου Έλενορ Κάτον , έχει τις στιγμές του με ενα αθώο και εύθυμο τρόπο με σκοπό να περνάς καλά. Δυστυχώς, όμως, χάνει πόντους και ισορροπία , ώστε να μπορεία να αποδώσει σωστά τους χαρακτήρες, με αποτέλεσμα να τούς αδικεί , μερικούς μάλιστα που τυγχάνει να είναι οι κεντρικοί και εξαιρετικά καλογραμμένοι απο την Όστεν.

Συνδυάζοντας την Gwyneth Paltrow, την Kate Beckinsale και την Romola Garai ως προηγούμενες Έμμα (για να μην αναφέρουμε την Cher της Alicia Silverstone στο Clueless (1995) και η οποία έκανε με θριαμβευτικό τρόπο γνωστή την Τζέιν Όστεν, σε μια νέα γενιά θεατών), η σαφώς ταλαντούχα Taylor-Joy δεν καταγράφει ποτέ την ιδιότροπη φύση του χαρακτήρα της στο πρώτο μέρος ή την αυξανόμενη πραγματοποίηση στις δικές της αδυναμίες στο δεύτερο.

Αυτή η “σχιζοφρένεια” διαχέεται και στη σκηνοθεσία. Μερικές φορές αισθάνεσαι ως θεατής ότι η ντε Γουάιλντ παίρνει ιδέες απο τον φορμαλισμό του Wes Anderson , με το να μας παρουσιάζει τις παστέλ έγχρωμες παλέτες και τα τετράγωνα κάδρα του ή μια σειρά γυναικών με κόκκινα άμφια που μοιάζουν με rejects απο κάποια audition από την σειρά The Handmaid’s Tale , ενω άλλοτε διαχειρίζεται με τον καλύτερο τρόπο την φόρμα του δράματος εποχής , με την ταινία να πετυχαίνει καλύτερα τον στόχο της όταν μετακινείται σε πιο συναισθηματικούς χώρους , κάτι που έχει την αίσθηση της αυθεντικότητας και θα μπορούσε να ωφελήσει την υπόλοιπη ταινία.

Οι φαν της Τζέιν Όστεν μάλλον θα απογοητευθούν , απο την χωρίς βάθος μεταφορά τούτων των υπέροχων χαρακτήρων στην μεγάλη οθόνη. Μπορεί η φρεσκάδα που φέρνει με την ερμηνεία της η Taylor-Joy , αλλά και η στυλιζαρισμένα ρεαλιστική αναπαράσταση εποχής να “θαμπώνουν” τον θεατή … αυτό όμως δεν φτάνει.

Αντ ‘αυτού, η Emma. ποτέ δεν “απογειώνεται”. Αν η τελεία (στον -η αλήθεια είναι- έξυπνο τίτλο της) σημαίνει ότι πρόκειται για την οριστική εκδοχή της ιστορίας της Όστεν, δυστυχώς δεν το πετυχαίνει.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: ★★☆☆☆

– Ακόμα, μπορείτε να δείτε:


0
Λεπτά
 
  • Anya Taylor-Joy
  • Johnny Flynn
  • Bill Nighy

Emma. Trailer


Cineramen
Νίκος Δρίβας

Νίκος Δρίβας

Facebook Twitter Google+

Δημιουργός και συντάκτης του www.cineramen.gr αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά

Share

Δείτε ακόμα στο Cineramen

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.