Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
Cineramen Rebranded Logo

Φανατικοί του κινηματογράφου με αγάπη για κριτικές, αφιερώματα και πρόσφατες ειδήσεις από το χώρο της μεγάλης και της μικρής οθόνης, αλλά και από τον κόσμο των videogames. 🎥🍿👾

ΑρχικήΚριτικέςΚριτική για την ταινία Shadow

Κριτική για την ταινία Shadow

Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 1 Average: 5]
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 1 Average: 5]

[line]

[dropcap]M[/dropcap]πορεί να έχει συνεργαστεί με τον Christian Bale στό δράμα εποχής The Flowers of War, μπορεί να ενέδωσε στα “γλυκά” δολάρια της Tinseltown γυρίζοντας το χτυπημένο κριτικά και οικονομικά  The Great Wall με πρωταγωνιστή τον Matt Damon , αλλά ο μεγάλος Κινέζος σκηνοθέτης , Zhang Yimou , ποτέ δεν ξέχασε τις ρίζες του.

  • Γράφει ο Παναγιώτης Πυλαρινός από το Cinemafiles

Και το διαπιστώνουμε για άλλη μια φορά, με την νεα του ταινία Shadow. Ενα μυστικιστικό μείγμα πολεμικής παράδοσης wuxia με φόντο την μεσαιωνική Κίνα, που εμπνέεται από τα σύμβολα yin και yang και την κινεζική ζωγραφική και συνθέτει μια επική ταινία εποχής στις χρωματικές αποχρώσεις του λευκού και του μαύρου , ολα ντυμένα με την εκπληκτική τεχνική του Yimou και φωτογραφημένα υπέροχα απο τον μόνιμο συνεργάτη του Xiaoding Zhao.

Ο Yimou επανερμηνεύει την ιστορία των Τριών Βασιλείων της Κίνας , που περιγράφει την ιστορία ενός ισχυρού Βασιλιά και του λαού του που έχουν εκδιωχθεί από την πατρίδα τους και επιθυμούν να την πάρουν πίσω. Ο Βασιλιάς είναι άγριος και φιλόδοξος αλλά τα κίνητρα και οι μέθοδοί του είναι άγνωστα και μυστήρια. Ο αρχιστράτηγός του είναι ένας οραματιστής που επιθυμεί διακαώς να κερδίσει τη μάχη αλλά χρειάζεται να αναπτύξει το σχέδιό του με απόλυτη μυστικότητα. Οι γυναίκες του παλατιού αγωνίζονται να βρουν τη θέση τους σε έναν κόσμο που δεν έχει χώρο για εκείνες. Και υπάρχει και ένας κοινός θνητός γύρω από τον οποίο στροβιλίζονται οι αδυσώπητες δυνάμεις της ιστορίας, έτοιμες να τον κατασπαράξουν.

Ο τίτλος της ταινίας αναφέρεται στους σωσίες, των οποίων η ύπαρξη χρονολογείται από τα αρχαία χρόνια. Ο σωσίας αποκαλούνταν «σκιά» και έπρεπε να είναι έτοιμος να αναλάβει δράση μόλις ο «αφέντης» (βασιλιάς ή ευγενής) του βρισκόταν σε κίνδυνο. Η ομοιότητα έπρεπε να είναι ικανή να μπερδέψει την αλήθεια με το ψέμα ώστε κανείς να μην μπορεί να καταλάβει ποιον έχει μπροστά του. Το θέμα της σκιάς απασχολούσε τον καταξιωμένο σκηνοθέτη των επικών κινέζικων ταινιών (Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια, Ιπτάμενα Στιλέτα, Ήρωας κ.ά.) εδώ και καιρό και όταν συνειδητοποίησε ότι παρά τις πολυάριθμες ιστορικές ταινίες της Κίνας καμία δεν είχε ασχοληθεί με το συγκεκριμένο θέμα, αποφάσισε να κάνει πραγματικότητα την ιδέα του.

Το κινέζικο έπος των «Τριών Βασιλείων» αποτελεί τη βάση της ταινίας. Το Shadow είναι ένα μείγμα δολοπλοκίας, ίντριγκας, εξουσίας, έρωτα και όλα αυτά σε μια απίστευτη καλλιτεχνική φόρμα με μοναδική αισθητική αρτιότητα. Η μονοχρωματική παλέτα της ταινίας κινείται στους τόνους του λευκού, του μαύρου και του γκρι, εμπνευσμένη από το σύμβολο του yin και yang, χωρίς όμως να είναι μια ασπρόμαυρη ταινία. Το ασπρόμαυρο διακόπτεται από το χρώμα του δέρματος των ηρώων αλλά και του κόκκινου του αίματος που «λερώνει» εντυπωσιακά την κατά τ’ άλλα μονοχρωματική παλέτα. Οι σκηνές που τα βουνά ορθώνονται μέσα στη βροχή μοιάζουν με κινέζικους πίνακες που ζωντανεύουν.

Ο Yimou δίνει χρόνο στους θεατές να γνωρίσουν τους χαρακτήρες και χτίζει το πολιτικό υπόβαθρο πριν ξεκινήσουν οι άψογα χορογραφημένες μάχες μέσα στη βροχή που μοιάζει να μη σταμάταει ούτε λεπτό.

Ο Yimou παίρνει το χρόνο του για να σκιαγραφήσει το ιστορικό και το πολιτικό πλαίσιο και να εισαγάγει τους χαρακτήρες του , κάτι που δεν μας έχει συνηθίσει. Παίρνει πάνω από μισή ώρα, προτού να πάρουμε μια πρώτη και σύντομη γεύση “μάχης” στο κρησφύγετο του κυβερνήτη , που είναι εφικτή μόνο μέσω ενός μυστικού περάσματος από το παλάτι. Με εντυπωσιακούς μαύρους σχηματισμούς πετρωμάτων και με το διάγραμμα tai chi στο πάτωμα με μαύρες και άσπρες πέτρες ως σκηνικό, η σύγκρουση ξεδιπλώνεται με την ευκινησία και τη χάρη που είναι γνωστές από τις ταινίες wuxia του Yimou.

Ο Yimou όμως προσθέτει ένα άλλο στοιχείο. Αυτό του νερού και το γεγονός ότι ποτέ δεν φαίνεται να σταματά να βρέχει. Αυτό κάνει τη “χορευτική” χορογραφία – υπεύθυνος για το άριστο αποτέλεσμα ο Huen Chiu Ku (Kill Bill) – να φανεί πιο εντυπωσιακή καθώς τα μαλλιά και τα ρέοντα ρούχα ζυγίζονται , ενω οι σταγόνες νερού αναπηδούν από τους ανθρώπους και τα όπλα τους. Αλλά είναι επίσης σημαντική και με άλλους τρόπους. Αρχικά, το όπλο της επιλογής είναι μια παραλλαγή παραδοσιακής κινέζικης ομπρέλας χαρτιού, η οποία συνδέεται συχνότερα με τις γυναίκες με το να είναι διακοσμητικό παρά με όπλο. Το νερό ως στοιχείο ταυτίζεται επίσης με τη θηλυκότητα και αντιπροσωπεύεται στο σύμβολο yin-yang από το τμήμα που είναι μαύρο όπως και τα βράχια πάνω στα οποία ξεδιπλώνεται ο πρώτος αγώνας. Δεν είναι συμπτωματικό, λοιπόν, ότι γίνεται ένα μάντρα για τους άντρες να πολεμούν “με θηλυκό άγγιγμα”, που αντιπροσωπεύει την πτώση του (θηλυκού) μαύρου στο (αρσενικό) λευκό μέρος του συμβόλου yin και yang. Το πιο εντυπωσιακό κομμάτι , όμως ,είναι η πολιορκία της πόλης του Jing. Εκεί όπου οι άντρες της Tian εισβάλλουν στην πόλη και αναπτύσσουν ομπρέλες από ημικυκλικές σιδερένιες λεπίδες (στοιχείο που συνδέεται με τους άνδρες), επιτρέποντάς τους να χρησιμοποιηθούν όχι μόνο ως όπλα αλλά και ως μοναδικές εικόνες.

Αλλά αυτά είναι δευτερεύοντα θέματα δεδομένου ότι το Shadow είναι ίσως η πιο εκπληκτικά όμορφη ταινία που έκανε ο Yimou. Ο παράγοντας έκπληξη παίζει ρόλο και στήν σκηνοθεσία, καθώς ο Yimou είναι τόσο γνωστός για τη χρήση του χρώματος, από το Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια μέχρι τον Ήρωα και την Κατάρα του Χρυσού Λουλουδιού. Αλλά αυτό το έγχρωμο και γυαλιστερό θέαμα “διακόπτεται” απο τα αναρίθμητα μαύρα, λευκά και γκρίζα ρούχα, τα οποία όλα φαίνονται ζωγραφισμένα στο χέρι με το στυλ των κινεζικών σχεδίων απο μελάνι. Η ολοκλήρωση του πακέτου είναι το ήσυχο μινιμαλιστικό σκορ από το Lao Zai, γνωστός και ως Loudboy, ο οποίος  συνεχώς υφαίνει από κοινού τον ήχο ενός zither και ενός φλάουτου.

Οπτικά , το Shadow , ποτέ δεν σταματάει να θαμπώνει τα μάτια μας. Είτε μέσα από τούς μονοχρωματικούς καμβάδες του , είτε με το design κοστουμιών , αλλά και με τα πολιτικά και μη παιχνίδια εξουσίας και τις συνεχείς ανατροπές , το Shadow , γίνεται ένα πλούσιο αισθητικά και γεμάτο θέαμα φίλμ , με σύμμαχο ενα εξαιρετικό μοντάζ και μιάς ακόμα εξαιρετικότερης χορογραφίας που θα αφήσουν άναυδους ακόμα και τους λάτρεις του είδους.

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: ★★★★

– Ακόμα, μπορείτε να δείτε:

[line]

[accordion id=”my-accordion”] [accordion_item parent_id=”my-accordion” title=”Διάρκεια” open=”false”] [counter num_start=”0″ num_end=”116″ num_prefix=” ” num_suffix=”” num_speed=”5″ num_color=”#9b59b6 “text_above=”Διάρκεια” text_below=”Λεπτά” text_color=”#000000″] [/accordion_item][/accordion]

[accordion id=”my-accordion”] [accordion_item parent_id=”my-accordion” title=”Πρωταγωνιστούν” open=”false”] [icon_list] [icon_list_item type=”check”] Chao Deng [/icon_list_item] [icon_list_item type=”check”] Zheng Kai [/icon_list_item] [icon_list_item type=”check”] Sun Li [/icon_list_item] [/icon_list] [/accordion_item][/accordion]

[accordion id=”my-accordion”] [accordion_item parent_id=”my-accordion” title=”Βαθμολογία” open=”false”] [icon type=”star”][icon type=”star”][icon type=”star”][icon type=”star-half-empty”][icon type=”star-o”][/accordion_item][/accordion]

[line]

Shadow Trailer [feature_headline type=”left, center, right” level=”h2″ looks_like=”h4″ icon=”youtube-play”] 

[line]

[author title=”Cineramen” author_id=””]

[share title=”Share” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true” reddit=”true” email=”true”]

[content_band bg_color=”#e4e4e4″ border=”all”] [container] [custom_headline style=”margin: 0;” type=”center” level=”h4″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Δείτε ακόμα στο Cineramen[/custom_headline] [/container] [/content_band]

[recent_posts count=”1″ orientation=”horizontal” category=”kritikes”] [recent_posts count=”1″ no_image=”true” orientation=”vertical” category=”trailers” offset=”2″ ]

[recent_posts count=”1″ category=”afierwmata” no_image=”true”]

[recent_posts count=”1″ category=”themata” no_image=”true”]

[recent_posts count=”1″ category=”eidiseis” no_image=”true”]

 

Νίκος Δρίβας
Νίκος Δρίβαςhttps://www.cineramen.gr
Δημιουργός και συντάκτης του Cineramen αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ