Κριτική για την ταινία «Ο Εμποράκος»

0
853
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 10    Average: 2.7/5]

Πολλές φορές συναντάμε ταινίες, οι οποίες δεν είναι τόσο δημοφιλείς ή δεν είχαμε γενικότερα ακούσει καν για αυτές και είναι δεδομένο ότι θα τραβήξουν την προσοχή μας και μια από αυτές είναι η νέα ταινία του Ασγκάρ Φαραντί, «Ο Εμποράκος«.

Η ταινία έχει να κάνει με τους Εμάντ (Σαχάμπ Χοσεϊνί) και Ράνα (Ταράνεχ Αλιντούστι), αναγκάζονται να αφήσουν το ετοιμόρροπο διαμέρισμα τους και να μεταφερθούν σ’ ένα διαμέρισμα στην Τεχεράνη. Η σχέση τους αρχίζει να αλλάζει, ενώ η παράσταση που ανεβάζουν, «Ο Θάνατος του Εμποράκου», συνεχίζεται.

To 2011 είχαμε μια Ιρανική ταινία που εντυπωσίασε τόσο με την ευθύτητα της, όσο με την θεματολογία-taboo που είχε και ενθουσίασε κοινό και κριτικούς, με αποτέλεσμα να φτάσει μέχρι την κατάκτηση του Βραβείου ξενόγλωσσου Όσκαρ, ενώ μερικά χρόνια αργότερα συνέχισε εντυπωσιακά και με το Παρελθόν, μια ακόμα στιβαρή κοινωνική ταινία που δεν διστάζει να κατακρίνει ακόμα περισσότερο τις κοινωνικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων.

Eίναι μερικές ταινίες που δυστυχώς δεν προβάλλονται, όσο θα έπρεπε ειδικά στην Ελλάδα. Και ενώ υπάρχει μεν σημαντικό κοινό που τις παρακολουθεί, μοιραία εστιάζουμε σε πιο «εμπορικές» ταινίες, ενώ κάτι τέτοιες προσπάθειες αποδεικνύονται… λίρα εκατό.

Η ταινία είναι γυρισμένη με απλό αλλά εξαιρετικό τρόπο και σίγουρα μέχρι την μέση δεν πρόκειται καν να πάει το μυαλό στο τι θα επακολουθήσει, με τον Ασγκάρ Φαραντί να εστιάζει για μια ακόμα φορά στους χαρακτήρες και την επιρροή των γεγονότων.

Φυσικά για μια ακόμα φορά ο σκηνοθέτης εστιάζει στον άνθρωπο και τα προβλήματα του, αλλά όπως λίγοι τα έχουν παρουσιάσει και χωρίς μεμψιμοιρίες και σκεπτικισμό, αλλά μέσα από τις καταστάσεις με μια φοβερή σκηνοθεσία και πάλι.

Καταρχήν, η απεικόνιση των καταστάσεων και χώρων είναι μοναδική και γίνεται εξαιρετική οικονομία χώρου. Όπως ειπώθηκε και προηγουμένως, η ταινία εστιάζει πάνω απ’ όλα στον άνθρωπο, με εντυπωσιακά «αθόρυβο» τρόπο και ένα δεύτερο μέρος πραγματικά που σε «πνίγει».

Αν μη τι άλλο, ο Farhadi ξέρει πως να δημιουργεί ταινίες που υπάρχει σύγκρουση χαρακτήρων και το κυριότερο να μην παίρνει το πλευρό κανενός και να αφήνει τον θεατή να κρίνει. Η ανάλυση των χαρακτήρων είναι υποδειγματική, οι διάλογοι εξαιρετικά φροντισμένοι και γενικότερα υπάρχει ένας παροιμιώδης ρεαλισμός που δύσκολα συναντάς πλέον σε ταινία.

Πολλά ενδιαφέροντα θέματα αναπτύσσονται σε αυτή την πολύπλευρη ταινία που εστιάζει αποκλειστικά στον άνθρωπο, τις ενέργειες, αποφάσεις του και τις επιδράσεις που έχουν αυτές. Από το πρώτο μέχρι και το τελευταίο λεπτό, ο Farhadi μένει πιστός στο πλάνο του και δεν αποκλίνει ούτε δευτερόλεπτο χωρίς να… διατυμπανίζει το τι πρόκειται να γίνει σε κάθε σκηνή.

Υπάρχει κάτι προς τα μισά που αλλάζει όλη την ταινία και είναι δεδομένο ότι θα καθηλώσει όσους ξέρουν τι θέλουν και τι πρόκειται να δουν από μια τέτοια προσπάθεια, ενώ επίσης μιλάμε για ένα συγκλονιστικό φινάλε, με ιδανικό κλείσιμο της ταινίας.

Η ταινία «Ο Εμποράκος» είναι δυναμική, δυναμικά σκηνοθετημένη, με εξαιρετικές ερμηνείες και περνάει πολλά μηνύματα στον θεατή, ενώ βασικό ρόλο παίζουν οι εξαιρετικές ερμηνείες, με το πρωταγωνιστικό δίδυμο να ξεχωρίζει, αλλά και τους υπόλοιπους να είναι θετικότατοι.

Για να συνοψίσουμε επειδή δεν χρειάζεται να ειπωθούν πολλά περισσότερα, μιλάμε για μια ακόμα σπουδαία ταινία που σε μερικές σκηνές σε αφήνει άφωνο, έχει τεράστιο ενδιαφέρον και αποδεικνύεται πως γίνεται με απλά πράγματα μια πολύ καλή προσπάθεια, με τον Ασγκάρ Φαραντί να δίνει ένα ακόμα ρεσιτάλ.

– Ακόμα, μπορείτε να δείτε:


0
Λεπτά
 
  • Shahab Hosseini 
  • Taraneh Alidoosti 
  • Babak Karimi
 

«Ο Εμποράκος» Trailer


Cineramen
Νίκος Δρίβας

Νίκος Δρίβας

Facebook Twitter Google+

Δημιουργός και συντάκτης του www.cineramen.gr αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά

Share

Δείτε ακόμα στο Cineramen

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.