Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
Cineramen Rebranded Logo

Φανατικοί του κινηματογράφου με αγάπη για κριτικές, αφιερώματα και πρόσφατες ειδήσεις από το χώρο της μεγάλης και της μικρής οθόνης, αλλά και από τον κόσμο των videogames. 🎥🍿👾

ΑρχικήΕιδήσειςΟι συμβολισμοί του Jordan Peele στην ταινία Us

Οι συμβολισμοί του Jordan Peele στην ταινία Us

Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 3 Average: 5]
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 3 Average: 5]

[line]

[dropcap]M[/dropcap]ετά το “Get Out”, που άφησε πολύ καλές εντυπώσεις, όπως γράψαμε και σχετικά, ο Jordan Peele έκανε την ταινία Us, για την οποία σας αναφέραμε την άποψη μας και το παρακάτω άρθρο δημοσιεύτηκε πρώτα στο blog του Πάστα Φλόρα και πραγματικά αξίζει να το διαβάσετε.

Η ταινία κρύβει πολλά στοιχεία σε κάθε σκηνή της. Υπάρχουν πολλά μηνύματα που δίνει αλλά αρκετός κόσμος δεν μπήκε καθόλου στον κόπο να τα κατανοήσει ή έστω να κάνει μια προσπάθεια να τα μελετήσει. Αυτό με τα υπόγεια είναι αληθινό και ειδικά στο εξωτερικό υπάρχουν πάρα πολλά που ο κόσμος αγνοεί. Επειδή όμως δεν έχω καμία πρόθεση να σας μπερδέψω θα σας αναλύσω ένα-ένα ξεχωριστά τα στοιχεία.

Κουνέλια: Είναι σύμβολα αναγέννησης και γονιμότητας. Η σωσίας τα αναφέρει ως το ωμό τους φαγητό που έτρωγαν οι άνθρωποι εκεί κάτω για να ζήσουν. Αν σκεφτούμε πόσο γρήγορα αναπαράγονται, φανταστείτε ανθρώπους να τρώνε μια ζωή ωμά κουνέλια. Είναι αηδιαστικό από τη μια, αλλά από την άλλη αναγκαίο. Αναφέρει η σωσίας στην Adelaide ότι είχαν τρελαθεί εκεί κάτω (We are all mad down here ~ Alice in Wonderland) και η αναγέννηση φαίνεται με τα πρώτα τους βήματα στην επιφάνεια με την παρακίνηση της σωσίας. Θα παρατηρήσουμε ότι καθώς προχωράει η ταινία ολοένα και τα κουνέλια ελευθερώνονται. Είναι συμβολικό με την ελευθερία των ανθρώπων των υπογείων. Στον καθένα υπόγεια αντιστοιχούσε από ένα κουνέλι. Αυτό το βλέπουμε και προς το τέλος που ο Jason κρατά το κουνέλι της μητέρας του. Αυτός ο συμβολισμός φαίνεται παράλληλα στην ταινία με την Zora να φοράει ένα μπλουζάκι στη αρχή με ένα κουνέλι πάνω και σε μια άλλη μπλούζα αργότερα που έχει γραμμένη τη λέξη Thỏ που σημαίνει στα Βιετναμέζικα κουνέλι. Ακόμα και η Adelaide είχε ένα μικρό ψεύτικο κουνέλι φυλαγμένο στο εξοχικό της. Ο Peele όμως ήθελε να δείξει ότι τα κουνέλια δεν είναι τόσο γλυκά όσο φαίνονται. Ανέφερε σε συνέντευξή του ότι πάντα τον τρόμαζε το βλέμμα τους, ότι είναι κοινωνοπαθητικά. Αν λοιπόν βάζαμε τον εγκέφαλο τους σε έναν ανθρώπινο θα δημιουργούσαμε τον Michael Myers. Πολύ ενδιαφέρουσα θεωρία μπορώ να πω μιας και οι σωσίες είχαν τέτοια συμπεριφορά. Όχι όλοι όμως.

Κόκκινα ρούχα: Είναι ο συμβολισμός των αδυνάμων, το αίμα και ο μόχθος που έριξαν και αδικήθηκαν από την ίδια τους την πατρίδα. Αν θυμάστε που αναφέρει η σωσίας ‘’Είμαστε Αμερικάνοι’’, το είπε γιατί όντως ίσχυε και το κράτος τους εκμεταλλεύτηκε. Το χρώμα συνδέεται με την διαφημιστική καμπάνια Hands Across America όπως έγραψα και πιο πάνω και το βλέπουμε συχνά καθώς η ταινία εξελίσσεται. Βρίσκεται στην μπλούζα του κοριτσιού μέχρι που αλλάζουν θέση με τη σωσία. Είναι η μπλούζα Thriller που είναι με κόκκινα γράμματα και αν θυμάστε στο βίντεο κλιπ του Michael Jackson φοράει κόκκινο μπουφάν και μας δείχνει μια διαφορετική πλευρά των ανθρώπων (ότι οι άνθρωποι είναι τέρατα). Ακόμα και τα χαρτάκια που κόβει η σωσίας της Adelaide είναι κόκκινα. Εκεί όμως έχει διαφορά η σημασία της κίνησής της όταν κόβει τα δυο χάρτινα ανθρωπάκια στα δυο (διαδυκότητα).

Ψαλίδια: Είναι χρυσά (όπως και οι αλυσίδες που φοράει η μάνα). Οι κλώνοι τα κρατούν προς τα κάτω. Πρόσεξα εκεί που είναι κανονικά να πιαστεί το ψαλίδι ότι μοιάζουν σαν δυο πρόσωπα παράλληλα μεταξύ τους σαν δυο εαυτοί κολλημένοι, αλλά ποτέ να μην κοιτάζονται κατά πρόσωπο. Συμβολίζουν ότι μπορούν να κόψουν το νήμα της ζωής και αυτό φαίνεται με τις αιματηρές πράξεις τους. Το χρυσό (κίτρινο) συμβολίζει τον πλούτο και την εκμετάλλευση που οι κατατρεγμένοι ανέβηκαν για να τα διεκδικήσουν ή να τα σταματήσουν. Επίσης μια θεωρία που είχα με τη σχέση μου είναι αν συνδυάσετε τα χρώματα κόκκινο/κίτρινο συμβολίζουν τα χρώματα της σημαίας του New Mexico (το αναφέρει η μητέρα στην ταινία να πάνε στο Μεξικό και ήταν μέσα στις χώρες που είχε γίνει η διαφημισική καμπάνια). Συμβολίζει τη νέα γη για τους αδύναμους ίσως μιας και φεύγει όλη η οικογένεια στο τέλος. Επιπλέον αν δείτε τα ψαλίδια κλειστά σχηματίζουν το γράμμα Υ και ανοιχτά το Χ. Αυτό μας έβαλε σε σκέψεις μιας και παραπέμπουν στο 24ο και 25ο γράμμα της αλφαβήτου. Αυτά όμως συνδέονται επίσης με τις προφητείες του Ιερεμία εκτός από το 11 : 11 που είδαμε στην ταινία.

Jeremiah: Ο Ιερεμίας ήταν προφήτης στην Ιερουσαλήμ. Είχε προφητεύσει την καταστροφή των Ιουδαίων επειδή λάτρευαν είδωλα και τα θεοποιούσαν. Μέσα από τις προφητείες του ανέφερε για ανθρώπους που θα έρθουν από τον βορρά για να τους εξορίσουν. Θυμάστε που έλεγε η σωσίας της Adelaide ότι την δοκιμάζει ο θεός; Ήταν εκείνη που ξεσήκωσε όλον τον κάτω κόσμο σκορπώντας τον όλεθρο στους πάνω διεκδικώντας τα δικαιώματά τους (κεφάλαιο 24ο – H όραση και η ερμηνεία της για τα δύο καλάθια των σύκων και 25ο -Eξαγγελία κρίσης για τον Iούδα, τη Bαβυλώνα και άλλους λαούς της βίβλου ~ προφητείες του Ιερεμία).

11:11 (11.11): Ο αριθμός αυτός εμφανίζεται πολύ συχνά στην τηλεόραση στην αρχή που αναφέρει τον αριθμό 11, στην μικρή Adelaide που ζητάει τον αριθμό 11 για το βραβείο που κέρδισε ο πατέρας της για εκείνη, το χαρτόνι με το όνομα του Ιερεμία και τον αριρθμό 11:11, το σκορ του αγώνα που έβλεπε ο Gabe, είχε το ίδιο αποτέλεσμα όπως και το ρολόι που τόνισε με το δάχτυλο του ο Jason στη μητέρα του. Είναι ο αριθμός που πολλοί από εμάς έχουμε δει επανειλημμένα στα ρολόγια μας. Είναι αγγελικό σημάδι όπως έχουν αναφέρει πολλοί και που είχα γράψει σε ένα παλιότερο μου άρθρο ότι είναι σημάδι επαγρύπνησης του υποσυνειδήτου μας όπως και ότι συμβολίζει την ισότητα μεταξύ των δυο φύλων άντρα- γυναίκα. Πως όμως αυτό συνδέεται με την ταινία; Αν προσθέσετε το 1 με το 1 δεν θα σας κάνει 2; Το 2 ομολογουμένως δείχνει μια ένωση δυο ατόμων. Άρα έχουμε τους ανθρώπους του πάνω κόσμου και τα αντίγραφά τους. Ίσως αυτοί οι συμβολισμοί παραπέμπουν και στην επιστήμη της βιολογίας, στη κλωνοποίηση με τα διπλά παράλληλα ζεύγη χρωμοσωμάτων έτσι και ο Peele ήθελε μάλλον να δείξει αυτά τα ζεύγη αλλά με διαφορετικό ύφος και πως μπορούν να διαχωριστούν ή όχι;

Ο ίδιος ο συγγραφέας/σκηνοθέτης ανέφερε ότι η ταινία του δεν ήθελε να περάσει πολιτικά μηνύματα, αλλά να φανερώσει τη διαδυκότητα των ανθρώπων (αντρών-γυναικών). Η έμπνευση του ήρθε από έναν παιδικό του φόβο. Αυτός ήταν όταν κατέβαινε τη τεράστια σκοτεινή κυλιομένη σκάλα του μετρό. Του είχε περάσει αρκετές φορές από το μυαλό να δει τον άλλο του εαυτό εκεί κάτω. Αυτό ήταν που τον τρόμαζε πιο πολύ. Όλη του η ταινία είναι γεμάτη με συμβολισμούς και παραλληλισμούς.

Πολλοί κατάλαβαν το θέμα ότι η Adelaide ήταν η σωσίας και η Κόκκινη η αληθινή, αλλά το θέμα έπαιρνε τόσες διαστάσεις από την αρχή του έργου μέχρι το τέλος του. Δεν ήταν άλλη μια ταινία με μια ανατροπή στο φινάλε. Άφηνε στοιχεία σαν κομμάτια του παζλ για να τα ενώσουμε ένα-ένα. Το δωμάτιο που δείχνει την τηλεόραση φαίνονται δίπλα αριστερά κάποιες βιντεοκασσέτες.

Υπάρχουν οι ταινίες εκείνης της δεκαετίας όπως:

• C.H.U.D. : Ταινία του 1984
• The Goonies : Ταινία του 1985
• The Right Stuff : Ταινία του 1983

Και οι τρεις ταινίες αφορούν ένα ανεξήγητο μυστήριο που κάποιοι άνθρωποι πρέπει να λύσουν. Στο C.H.U.D. ένα πλάσμα του υπονόμου σπέρνει τον τρόμο στους κατοίκους και αυτό ήταν αποτέλεσμα πειράματος που έκαναν επιστήμονες. Το θέμα είναι ότι δεν είναι μόνο ένα πλάσμα αλλά πολλά και ότι αυτά τα πλάσματα κάποτε ήταν άνθρωποι, αλλά άστεγοι. Δεν σας θυμίζει τους σωσίες στο Us που ήταν αναγκασμένοι να ζουν υπόγεια και αυτό τους προκάλεσε τόσο πόνο που μετράπηκαν σε ‘’τέρατα’’ όπως τα τέρατα που είχαν δημιουργηθεί στο C.H.U.D; To The Goonies δείχνει παιδιά που προσπαθούν να ανακαλύψουν έναν θησαυρό σε υπόγειες σήραγγες. Αυτό παραπέμπει στην μικρή (αληθινή) Adelaide που οδηγεί τον εαυτό της σε ένα υπόγειο μέρος για να ανακαλύψει τον εαυτό της ή ένα καλά κρυμμένο θαμμένο μυστικό. Τέλος το The Right Stuff μια ταινία που βγήκε από το βιβλίο του Tom Wolfe. Αναφέρει πως ένα άτομο κατάφερε να φέρει εις πέρας την πρώτη διαστημική αποστολή της NASA με κόντρα του την Σοβιετική Ένωση. Η αληθινή Adelaide τολμάει ξεκινώντας μια επανάσταση δηλώνοντας ότι οι άνθρωποι μαζί της κάτω ήταν και αυτοί Αμερικάνοι.

Το Us έδειξε την εγκυκλοπαιδική γνώση του Peele για τον κινηματογράφο και όχι μόνο. Οι εμπνεύσεις του ήταν πολλές από δεκατίες του ’60 μέχρι και ’90. Είχε ζητήσει από το cast να παρακολουθήσουν μια λίστα ταινίων και να τις μελετήσουν ώστε να βρίσκονται στην ίδια γραμμή πλεύσης. Αυτή η λίστα ήταν : The Shining, Dead Again, It follows, Martyrs, A Tale of Two Sisters, The Birds, The Babadook, Funny Games, Let the Right One In και The Sixth Sense. Δεν είναι όμως μόνο αυτές οι επιρροές που καθόρισαν την ταινία του.

Ο Peele είχε την χαρά να αποκαλύψει εμπνεύσεις του που τις ανέφερε μέσα στην ταινία. Το καταλαβαίνουμε από το μπλουζάκι της μικρής Adelaide με τη λέξη Thriller που είναι με κόκκινο χρώμα τα γράμματα παραπέμποντας στην εποχή του τότε(1984) και στο συμβολισμό του κόκκινου. Επίσης η μπλούζα του Jason στην παραλία γράφει Jaws που ήθελε να θυμίσει την ατμόσφαιρα της ομώνυμης ταινίας του Steven Spielberg (που είχε βγει το 1975). Το κακό προαίσθημα που είχε νιώσει ο πρωταγωνιστής τότε (Jaws) το έφερε στην δική του επίφανεια με την Adelaide που έτρεξε αμέσως για να βρει τον Jason. Η ίδια αισθητική φανερώνεται όταν ο Gabe παλεύει με τον εαυτό του όταν είναι πάνω στη βάρκα. Το The Lost Boys μια ταινία που βγήκε το 1987 ενώ του Peele στην αρχή δείχνει το έτος 1986. Υπάρχει μια αναφορά στο Us καθώς η μητέρα της Adelaide λέει ότι κάνουν γυρίσματα για μια ταινία κοντά στο καρουζέλ και αυτή είναι το The Lost Boys που βγήκε έναν χρόνο μετά. Ο εγκλωβισμός της οικογένειας θυμίζει λίγο το Night of the Living Dead του Ρομέρο και η αίσθηση ότι η οικογένεια έχει πιο πολύ γνώση διακρίνεται επίσης και από τις ταινίες του Ρομέρο που είναι The Night of the Living Dead (1968) και Dawn of the Dead (1978). Το Invasion of Bodysnatchers (1956 κυκλοφορία ταινίας-1954 μυθιστόρημα του Jack Finney) μια ταινία που για να είμαι ειλικρινής δεν έχω δει ακόμα και θέλω πολύ να δω. Κατάφερα πρόσφατα και είδα την εκδοχή του 1978 (ένα πάρα πολύ καλό ριμέικ) που στον πρωτογωνιστικό ρόλο είναι ο κορυφαίος Donald Sutherland. Είναι όμως τόσο χαρακτηριστική η σκηνή της κραυγής του στο τέλος. Το ίδιο συναντάμε αν προσέξατε και στο Us που όλοι εκτός την σωσία της Adelaide μουγκρίζουν για να επικοινωνήσουν. Έτσι ακριβώς ήταν και η επικοινωνία των ανθρώπων-εξωγήινων στο Invasion of Bodysnatchers. Λίγο πριν το τέλος όμως της ταινίας αναφέρουν για μεταφορά των φυτών σε κάποιες πόλεις και μια από αυτές ήταν το Σάντα Κρουζ. Τυχαίο ή μήπως όχι; Το Rosemary’s Baby επηρρέασε όχι μόνο μουσικά το Us αλλά και από το θέμα της παράνοιας πως οι εύποροι χαμογελαστοί γείτονες και φίλοι μετατρέπονται σε εφιαλτικά πλάσματα. Αυτό φαίνεται επίσης και στο Get Out. Το The Shining η φανταστική ταινία του Stanley Kubrick (το βιβλίο από τον αγαπημένο μου συγγραφέα Stephen King) παρουσιάζει τις δίδυμες Grady. O Peele εμπνεύστηκε από την ανατριχιάστική εικόνα τους και το έδειξε με τον δικό του τρόπο με τις δίδυμες από την οικογένεια Tyler ως κανονικές και ως κλώνους. Επίσης το Poltergeist είναι μια μικρή επήρεια στο Us. Στο Poltergeist η Carol Anne λέει με γλυκό τόνο “They are here”,όπως ακριβώς με τον ίδιο τρόπο είπε ο Jason για την οικογένεια που βρισκόταν έξω από το σπίτι τους.

Υπάρχουν επίσης συγκεκριμένα αντικείμενα (στοιχεία) κρυμμένα κατά την διάρκεια της ταινίας όπως το τραγούδι που σφυρίζει η μικρή Adelaide στο μέρος με τους καθρέπτες και που αργότερα το ακούμε αμυδρά στα χείλη της κλώνου(η οποία είναι η αληθινή) πριν πεθάνει. Το τραγούδι είναι το Itsy Bitsy Spider. Είναι ένα παιδικό τραγούδι για μια αράχνη που προσπαθεί να ξεφύγει από ένα στόμιο νερού αλλά το νερό την ρίχνει πάλι κάτω μέχρι να βγει ο ήλιος και να ξανά ανέβει. Ο συμβολισμός είναι καθαρά στον διπλό εαυτό και φαίνεται όταν η Adelaide παρακολουθεί από μια πλαστική αράχνη να βγαίνει από μέσα μια αληθινή που μας δείχνει ότι αυτή που βρίσκεται πάνω δεν είναι πραγματική, αλλά η ψεύτικη. Ποια όμως θα βγει στην επιφάνεια και ποια θα παραμείνει πίσω;
Ο κόσμος με τους πολλούς καθρέπτες που στην εποχή που ήταν μικρή η Adelaide λεγόταν Shaman’s Vision Quest ενώ το όνομα είχε διαφοροποιηθεί όταν το είδε ο Jason σε Merlin’s Enchanted Forest. Και τα δυο επίσης έγραφαν Find Yourself. Και τα δυο όμως είχαν θέμα μάγους γιατί και οι σαμάνοι ήταν μάγοι, αλλά ο Μέρλιν ήταν λευκός μάγος, άρα φαίνεται πως οι λευκοί θέλουν να κυριαρχήσουν χρησιμοποιώντας τους μαύρους ως πειράματα. Αυτό διαπιστώνεται έντονα και στο Get Out. Το μέρος με τους καθρέπτες μας δείχνει την ένωση του διπλού εαυτού.

Επίσης ο Jason είχε μια έφεση στα μαγικά κόλπα. Ακόμα και οι πυτζάμες του παραπέμπουν σε ντύσιμο μάγου. Μήπως αυτή η συμπεριφορά του Pluto ήταν αποτέλεσμα της συμπεριφοράς του Jason; Το πρόσωπο του Pluto είναι καμμένο γι’ αυτό κρύβεται πίσω από μάσκα όπως ο Jason που έχει την δική του. Το κάψιμο ίσως να οφείλεται από μια φωτιά που είχε ξεσπάσει τον περασμένο χρόνο. Είχε μια τακτική να μιμείται σαν μάγος και αυτό φάνηκε στο τέλος που κατάφερε και σκότωσε τον κλώνο του. Η τάση του να κρύβεται πίσω από ένα τέρας και αυτό φαίνεται με τη μάσκα του Λυκανθρώπου που φοράει εμένα προσωπικά με παρέπεμψε στο Halloween με τον μικρό Michael Myers ή ακόμα και στον Jason Vorhees (μιας και έχουν το ίδιο όνομα). Και οι δυο φορούσαν μάσκες και κρύβονταν μέσα στον δικό τους σκοτεινό κόσμο. Στην παραλία τον είδαμε να σκάβει υπόγεια τούνελ που υποδηλώνουν τους ανθρώπους από κάτω. Είχε ως μέσο διαφυγής ένα ασθενοφόρο πάντα που μέσω αυτού δραπέτευσαν στο τέλος όλοι. Όταν κλείστηκε στην ντουλάπα με τον Pluto υπήρχαν παιχνίδια όπως το Guess Who (Μάντεψε Ποιός), Magic και Candyland. Το Μάντεψε Ποιός το είχα παίξει στην παιδική μου ηλικία και είναι ένα παιχνίδι στο να βρεθούν οι ίδιοι δυο χαρακτήρες (Άνθρωποι-Κλώνοι). Το Magic δείχνει την τάση του Jason για τα μαγικά κόλπα και το Candyland μας δείχνει έναν κόσμο από κουνέλια. Αλλά υπάρχουν και κόλπα με κουνέλια αν το σκεφτείτε, αλλά συνδέεται επίσης και με τα κουνέλια που ζούσαν υπογείως.

Τo Hands Across America ευαισθητοποίησε πολλούς τότε, αλλά το θέμα ξεχάστηκε όπως συμβαίνει με οποιαδήποτε μεγάλη οργάνωση που προσπαθεί να κινήσει τα νήματα για καλό σκοπό, αλλά πίσω της υπάρχουν συμφέροντα. Ο συμβολισμός στην ταινία είναι εμφανής πως οι άνθρωποι των υπογείων καταφέρνουν να διαδώσουν αυτό το μήνυμα που είχε θαφτεί από τότε. Μπορεί να είναι μια ταινία, αλλά ο Peele ήθελε να δείξει και να θυμίσει μια πραγματικότητα. Το ’86 κράτησε 15 λεπτά και τόσα ήταν τα λεπτά που ήταν κάτω η μικρή Adelaide μέχρι να ανέβει ο κλώνος της. Άλλος ένας παραλληλισμός ότι οι άνθρωποι βοηθούν και αυτό δείχνουν προς τα έξω, αλλά σε πολλούς ο εαυτός τους πνίγεται καθημερινά με ψεύτικες εικόνες.

Ο τρόπος ομιλίας των κλώνων (The Tethered” Doppelgängers): Το Tathered σημαίνει δεμένος και το Doppelgängers σημαίνει σωσίας στα γερμανικά. Οι κλώνοι επικοινωνούν μεταξύ τους με κινήσεις και ήχους πρωτόγονους για τα δικά μας δεδομένα. Μόνο η σωσίας της Adelaide μπορεί και μιλάει και ο λόγος είναι ότι είναι η πραγματική που την έπνιξε το αντίγραφό της σε εκείνο το σκοτεινό μέρος όταν ήταν παιδί. Αυτό της είχε προκαλέσει ψυχικό τραύμα. Η ηθοποιός Lupita Nyong’o η πρωταγωνίστρια της ταινίας εξήγησε ότι η φωνή ήταν εμπνευσμένη από μια κατάσταση που ονομάζεται Σπασμωδική Δυσφωνία, στην οποία σπασμοί των μυών προκαλούν διακοπές στην ομιλία. Είχε μελετήσει την ακανόνιστικη ροή του αέρα. Χρειάστηκε επίσης την βοήθεια ενός ωτορινολαρυγγολόγου, ενός γιατρού ακουστικής και ενός προπονητή διαλέκτου. Οι προετοιμασίες από θερμή σε ψυχρή ψωνή διέφερε επειδή έπαιζε τον διπλό ρόλο.

Μουσική : Κάθε κομμάτι ήταν σημαντικό!

Anthem ~ Ένα κομμάτι που τη δεύτερη φορά που είδα την ταινία μου έφερε ανατριχίλα. Σε προιδεάζει για το τι μπορεί να επακολουθήσει.

I got 5 on it ~ Ένα κομμάτι που αρκετοί γνωρίζουμε από την δεκαετία του ’90. Μιλάει για ναρκωτικά (κυρίως για το χασίς). Του Peele του άρεσε η αίσθηση της μουσικής ότι πίσω της κρύβει έναν ανατριχιαστικό τόνο, σαν να υπάρχει μια θαμμένη αλήθεια. Και όμως υπάρχει. Ο Michael Marshall είναι εκείνος που είχε γράψει το κομμάτι και είχε τραγουδήσει μιας και η δική του φωνή είναι στο video clip. Η μουσική βιομηχανία μάλλον στόχευε να τον διαγράψει από τον χάρτη, αλλά αναγνωρίστηκε μέσω της ταινίας του Peele Us βάζοντας τον Michael Abels να το κάνει πιο σκοτεινό δείχνοντας μια εσωτερική πάλη μιας και φαίνεται στην σκηνή που η Adelaide παλεύει με τον εαυτό της. Και οι δυο όμως καλλιτέχνες έχουν το ίδιο όνομα. Πιστεύω καθόλου τυχαί και αυτό.

Janelle Monae – I Like That: Ακούγεται καθώς οι Wilsons πηγαίνουν στο καλοκαιρινό σπίτι τους λίγο πριν τον τρόμο που θα ζήσουν. Το βίντεο κλιπ δείχνει το κόκκινο χρώμα σε αντίθεση με το άσπρο(αυτό φαίνεται και σε κάποια posters της ταινίας). Οι στίχοι μιλούν για την διαφορετικότητα στα συναισθήματα ενός χαρακτήρα και αυτό φαίνεται στην ταινία πως η σωσίας επηρέαζει πολύ τον τρόπο ζωής της Adelaide.

The Beach Boys – Good Vibrations ~ Ακούγεται στο σπίτι των Tyler καθώς ο άντρας λέει στην Ophelia (Χαρακτήρας στο βιβλίο Hamlet του William Shakespeare, η όποια πεθαίνει από πνιγμό σε ένα ποτάμι) ένα μηχάνημα που του μιλάς και κάνει οτιδήποτε. Δείχνει την ομαλή κατάσταση εκείνης της πλούσιας οικογένειας, η οποία δεν ήταν τόσο ευτυχισμένη όσο έδειχνε.

F**k the Police – N.W.A. ~ Το τραγούδι μπορεί να φάνηκε αστείο σε πολλούς θεατές, αλλά φανερώνει τον τρόπο που η αστυνομία ποτέ δεν ήρθε για να βοηθήσει. Αυτό μάλλον δείχνει και τωρινές καταστάσεις της αστυνομίας.

Φτάνοντας στο τέλος κατέληξα στο συμπέρασμα ότι ο Jordan Peele δεν είναι ένας ακόμα συνηθισμένος σκηνοθέτης της σημερινής εποχής. Οι επιρροές του ειναι εμφανής από παλαιότερες δεκαετίες. Το Us θύμισε εποχή Hitchcock, αλλά με την διαφορετική οπτική του σκηνοθέτη. Είναι και συγγραφέας επίσης των έργων του και αυτό κάνει την δουλειά του ακόμα πιο ιδιαίτερη και μοναδική. Υπήρξαν θεατές ειδικά την δεύτερη φορά που πήγα στο σινεμά να δω πάλι την ταινία που γελούσαν σε κρίσιμα σημεία ακόμα και στον τρόπο που μιλούσε η σωσίας. Για μένα δεν είναι αστείο όταν κάποιος έχει υποστεί μετατραυματικό σοκ που έχει επίπτωση και στον τρόπο ομιλίας. Δεν θα διαφωνήσω ότι είχε έναν σατυρικό τόνο σε διάφορες σκηνές, αλλά προσωπικά μου έβγαλε ρεαλισμό. Ο ίδιος δεν ήθελε να δώσει πολιτική έμφαση, αλλά ήθελε να μεταφέρει ένα μήνυμα για όλο τον κόσμο όχι μόνο για τις Ηνωμένες Πολιτείες (U.S. –Us). Ο καθένας μας δίνει μάχη με τον εσωτερικό του εαυτό μέχρι να καταφέρει να ανέβει ψηλά η καλή πλευρά που θα θριαμβεύσει. Ισως το πήγε αλληγορικά ή μπορεί αυτό με τα πειράματα να ισχύει μιας και πάντα πίστευα στις συνωμοσίες των ισχυρών δυνάμεων. Γιατί όμως μια γυναίκα κατάφερε να μεταδώσει αυτό το μήνυμα; Μήπως ο Peele ήθελε να δείξει την υπεροχή των γυναικών στον κόσμο; Αυτό δεν το γνωρίζω, αλλά έχω μελετήσει για τους αγώνες που είχαν δώσει οι γυναίκες στις αλλαγές που έφεραν ασχέτως αν σήμερα όλα αυτά τείνουν να χάσουν το αληθινό τους νόημα.

Θα αντέχαμε λοιπόν να αντιμετωπίσουμε κατάματα το υποσυνείδητό μας; Αυτές είναι οι καθημερινές μου σκέψεις και εμπνεύσεις ως καλλιτέχνης. Είναι ο πραγματικός λόγος που λάτρεψα τον τρόπο σκέψης του Peele μιας και αποδεικνύονται οι γνώσεις του. Επόμενα έργα του που έμαθα θα είναι να ξαναγυρίσει την σειρά The Twilight Zone και να κάνει ριμέικ το Candyman (μια ταινία που ο πρωταγωνιστής είναι μαύρος και τιμωρείται βάρβαρα μέχρι θανάτου από λευκούς λόγω της αγάπης του για την Caroline που ήταν λευκή). Πιστεύω θα δώσει μια διαφορετική πινελιά. Τον εμπιστεύομαι ως καλλιτέχνη ότι δεν θα με απογοητεύσει.
Τελικά ακόμα έχετε την ίδια άποψη για το Us; Μήπως να την βλέπατε με διαφορετική ματιά;

[author title=”Cineramen” author_id=””]

[share title=”Share” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true” reddit=”true” email=”true”]

[content_band bg_color=”#e4e4e4″ border=”all”] [container] [custom_headline style=”margin: 0;” type=”center” level=”h4″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Δείτε ακόμα στο Cineramen[/custom_headline] [/container] [/content_band]

[recent_posts count=”1″ orientation=”horizontal” category=”kritikes”] [recent_posts count=”1″ no_image=”true” orientation=”vertical” category=”trailers” offset=”2″ ]

[recent_posts count=”1″ category=”afierwmata” no_image=”true”]

[recent_posts count=”1″ category=”themata” no_image=”true”]

[recent_posts count=”1″ category=”eidiseis” no_image=”true”]

 

Νίκος Δρίβας
Νίκος Δρίβαςhttps://www.cineramen.gr
Δημιουργός και συντάκτης του Cineramen αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ