Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024
Cineramen Rebranded Logo

Φανατικοί του κινηματογράφου με αγάπη για κριτικές, αφιερώματα και πρόσφατες ειδήσεις από το χώρο της μεγάλης και της μικρής οθόνης, αλλά και από τον κόσμο των videogames. 🎥🍿👾

ΑρχικήΚριτικέςΚριτική 2.0 για την ταινία Tenet

Κριτική 2.0 για την ταινία Tenet

Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 0 Average: 0]
Βαθμολόγησε το άρθρο
[Total: 0 Average: 0]

[line]

[dropcap]Δ[/dropcap]εν υπάρχει ταινία στην πρόσφατη ιστορία του κινηματογράφου που να έχει δημιουργήσει τόσο μεγάλο “θόρυβο” όπως το Tenet. Η πολυαναμενόμενη προσφορά του Christopher Nolan στο είδος της sci-fi κατασκοπείας έχει πάρει ηδη το παρατσούκλι ως ο “σωτήρας των κινηματογράφων” . Παρά την παγκόσμια πανδημία που συνεχίζεται , το Tenet πιστεύουν οτι είναι η ταινία που θα επανεκκινήσει την οικονομία του Hollywood που αγωνιά και θα ωθήσει τους θεατές να επιστρέψουν στούς κινηματογράφους.

  • Γράφει ο Παναγιώτης Πυλαρινός (CinemaFiles)

Μια “Επικίνδυνη Αποστολή” που πέφτει στα χέρια ενός ανθρώπου – και ενός απο τους τελευταίους σκηνοθέτες (μαζί με τον Villeneuve) – που συνεχίζει να κάνει αυτό που λέμε … αληθινό σινεμά , ενός ανθρώπου που πραγματικά , μετά απο 10 προσπάθειες , έχει κερδίσει το δικαίωμα κάθε ταινία του να γίνεται event .

Έχοντας δει την ταινία 2 φορές σε διάστημα 48 ωρών , είμαι (σχεδόν) πεπεισμένος οτι το Tenet είναι το πιο προσωπικό στοίχημα του Nolan . Aρνούμενος για άλλη μια φορά τα τεχνολογικά άλματα , γραπώνει την κάμερα , την φορτώνει ξανά με 35άρι και 70άρι (για τις IMAX σκηνές) φίλμ , όπως πολύ περήφανα αναφέρει στα credits , αφήνει στήν άκρη το μαξιμαλιστικών τάσεων μοντάζ , στήνει την ταινία του σε μια γραμμική αφήγηση “ αντιστραμμένη “ από την “σοβαρή” όψη των πραγμάτων αλλά με την ίδια ελαφράδα της λαϊκής περιπέτειας , χωριζοντάς την μάλιστα σε δύο μέρη.

Με τόσες χειρουργικές επεμβάσεις δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι το Tenet φτάνει και δεν φτάνει στο σημείο να ανταποκριθεί στις υψηλές προσδοκίες του . Είναι , όπως και ολόκληρος ο κινηματογραφικός κανόνας του Nolan , χτισμένο γύρω από μια ενδιαφέρουσα και περίπλοκη υπόθεση , που εξετάζει πώς ο ίδιος ο χρόνος θα μπορούσε να “οπλιστεί” και τι είδους απειλή θα μπορούσε να θέσει στην ανθρωπότητα.

Το Tenet είναι τεράστιο , δυνατό και γεμάτο με εντυπωσιακές σκηνές , οι οποίες αναμφισβήτητα θα φαίνονται  καλύτερα σε 70 mm που προβάλλονται σε μια τεράστια οθόνη IMAX. Οι χαρακτήρες του , με επικεφαλής τον John David Washington, που μας συστήνεται ανεξήγητα ως “The Protagonist”, διασχίζουν τον κόσμο , από το Όσλο έως την Ινδία και μαζί με τις σκηνές δράσης, που εμφανίζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα , δεν απογοητεύουν. Αισθητικά – συνοδευόμενο από το επιθετικό score του Ludwig Göransson – το Tenet είναι το κινηματογραφικό θέαμα που έχετε φανταστεί.

Στήν πλοκή , ωστόσο , είναι όπου τα πράγματα αρχίζουν να χάνουν την δυναμική τους . Το Tenet είναι τόσο περίπλοκο – αν όχι περισσότερο – από το Inception ή το Interstellar, και η ολίγον μπερδεμένη αφήγησή της , περιστασιακά , αποτυγχάνει να αποφασίσει εντελώς τι θέλει να κάνει. Καθώς ανοίγει η αυλαία , ο Nolan ρίχνει το κοινό στο Κίεβο, όπου ο Washington  προσπαθεί να σταματήσει μια επίθεση στην Εθνική Όπερα. Αφού συλληφθεί και βασανιστεί , ο “Πρωταγωνιστής” ξυπνά σε ένα νοσοκομείο επιφορτισμένος πλέον με το βάρος της αποτροπής ενός επικείμενου Ψυχρού Πολέμου.

Η αποστολή του, να σταματήσει “κάτι χειρότερο” από το πυρηνικό ολοκαύτωμα, ξεκινά σε ένα εργαστήριο, όπου μια επιστήμονας (Clémence Poésy) εξηγεί την εμφάνιση ανεστραμμένων όπλων, τα οποία έχουν φτάσει από το μέλλον . Αυτά τα όπλα, ιδίως οι σφαίρες, κινούνται προς τα πίσω με το χρόνο – μέρος ενός μυστηρίου που ο Πρωταγωνιστής πρέπει να ξετυλίξει με τη βοήθεια του Neil του Robert Pattinson, ενός άλλου πράκτορα με περισσότερες γνώσεις απ’ ότι αρχικά μας δείχνει.

Σε ολα τα παραπάνω θα προστεθούν πολλές ριζοσπαστικές σκηνές , απο ενα “ολοζώντανο” Boeing 747 μέχρι την συναρπαστική καταδίωξη σε έναν αυτοκινητόδρομο που κάνει άλλες ταινίες κατασκοπείας … να ντρέπονται . Η δράση είναι πλούσια (λίγο υπερφορτωμένη όμως , ώστε να μην αφήνει τους χαρακτήρες να αναπτυχθούν) , με καινοτόμες σκηνές μάχης (μερικές από τις οποίες έπρεπε να χορογραφηθούν προς τα πίσω) κάνοντας την ταινία πραγματικά συναρπαστική, ακόμα κι αν δεν γνωρίζετε πάντα τι συμβαίνει . Αλλά . Άλλο να εξηγήσουμε τι είναι το Tenet και άλλο να εξετάσουμε τη σημασία του. Με κάποιους τρόπους , η ταινία είναι ένας διαλογισμός στο χρόνο – όπως πολλές δουλειές του Nolan – και θέτει ερωτήσεις σχετικά με το αν ο χρόνος είναι τόσο σταθερός όσο πιστεύουμε. Μήπως ο χρόνος προχωρά ή προχωράμε εμείς στον χρόνο; Θα μπορούσε ο χρόνος να χειραγωγηθεί με τρόπο που να μας επιτρέπει να ελέγξουμε το μέλλον ή το παρελθόν;

Όλες ενδιαφέρουσες ερωτήσεις , αλλά το Tenet δεν βουτά ποτέ κάτω από την επιφάνεια τους για να τις απαντήσει . Σε μια χρονιά μάλιστα που μας φαίνεται ατελείωτη και απίστευτα περίεργη , το Tenet θα μπορούσε να ήταν μια ευκαιρία για μας να σκεφτούμε πώς διασχίζουμε το χρόνο και το χώρο. Το τέλος του , που αφήνει πίσω του μερικές (ίσως και λίγο μπερδεμένες)  εκκρεμότητες , κάνει μια παύση και μας δηλώνει ( έστω και υποσυνείδητα ) ότι τα “ ταξίδια “ μπορεί να μην είναι γραμμικά – και ότι η ζωή θα ήταν πιο ενδιαφέρουσα αν συνέβαινε αυτό.

Δεν είναι ποτέ ξεκάθαρο τι είναι το “Tenet” – στον “Πρωταγωνιστή” μας , λένε ότι είναι μια λέξη και μια χειρονομία που θα “ανοίξει μερικές από τις σωστές πόρτες, αλλά και κάποιες από τις λάθος” – αλλά δεν έχει σημασία. Όπως έκανε και στο Inception, ο Nolan δημιούργησε έναν ολόκληρο κόσμο όπου ορισμένα πράγματα είναι αληθινά απλά και μόνο επειδή τα έκανε. Φουτουριστικές σφαίρες που αναστρέφονται σε ενα όπλο από έναν τοίχο , γνωστοί νόμοι της φυσικής που μπορούν να αντιστραφούν , κυνηγητά αυτοκινήτων που συμβαίνουν σε δύο κατευθύνσεις ταυτόχρονα .

Όλες συναρπαστικές ιδέες ακόμη και όταν “μπαίνουν” σε μια δυνητικά συγκεχυμένη ταινία , με τον  Nolan , όμως , να είναι το κατάλληλο είδος του σκηνοθέτη που καταγράφει τις φαντασίες μας για το τι θα μπορούσε να είναι δυνατό , κάτι που είναι πολύ σημαντικό αυτήν τη στιγμή . Χρειαζόμαστε, έστω και μικρές, στιγμές απόσπασης της προσοχής μας , για να σκεφτούμε πραγματικότητες που υπάρχουν πολύ μακριά από τη δική μας.

Είναι τελικά το Tenet η καλύτερη ταινία του Nolan και μαζί η ταινία που θα σώσει την καλοκαιρινή σεζόν ; Δύσκολη ερώτηση. Βλέπετε ο καθένας έχει το δικό του top. Για τον υπογράφοντα τούτο το φίλμ είναι σκηνοθετικά εκπληκτικό , σεναριακά (ως ενα βαθμο) οχι . Όπως και να το δούμε όμως , τo όνομα του Nolan θα αποτελεί πάντα εγγύηση για ταινίες οι οποίες θα αφήσουν το σημάδι τους στο κινηματογραφικό τοπίο. Ενα τοπίο που την σημερινή εποχή φαντάζει θολό, έστω και για ενα φίλμ τέτοιου βεληνεκούς , καθώς η είσοδος σε μια κλειστή αίθουσα είναι μια βαθιά προσωπική απόφαση  (δεν έχουν όλοι Θερινά Σινεμά) .

“Μην προσπαθήσεις να το καταλάβεις , νιώστο”,  συμβουλεύει τον Πρωταγωνιστή από νωρίς η Clémence Poésy . Και αυτό είναι η καλύτερη συμβουλή για τον θεατή. Και όσοι το κάνουν , το Tenet θα γίνει 150 λεπτά “παρηγοριάς” , μια υπενθύμιση ότι ο χρόνος είναι παροδικός , και οτι αυτό που ζούμε θα περάσει .

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: ★★★☆☆

– Ακόμα, μπορείτε να δείτε:

[line]

[accordion id=”my-accordion”] [accordion_item parent_id=”my-accordion” title=”Διάρκεια” open=”false”] [counter num_start=”0″ num_end=”150″ num_prefix=” ” num_suffix=”” num_speed=”5″ num_color=”#9b59b6 “text_above=”Διάρκεια” text_below=”Λεπτά” text_color=”#000000″] [/accordion_item][/accordion]

[accordion id=”my-accordion”] [accordion_item parent_id=”my-accordion” title=”Πρωταγωνιστούν” open=”false”] [icon_list] [icon_list_item type=”check”]
John David Washington [/icon_list_item] [icon_list_item type=”check”] Robert Pattinson [/icon_list_item] [icon_list_item type=”check”] Elizabeth Debicki [/icon_list_item] [/icon_list] [/accordion_item][/accordion]

[line]

Tenet Trailer [feature_headline type=”left, center, right” level=”h2″ looks_like=”h4″ icon=”youtube-play”]

[line]

[author title=”Cineramen” author_id=””]

[share title=”Share” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true” reddit=”true” email=”true”]

[content_band bg_color=”#e4e4e4″ border=”all”] [container] [custom_headline style=”margin: 0;” type=”center” level=”h4″ looks_like=”h4″ accent=”true”]Δείτε ακόμα στο Cineramen[/custom_headline] [/container] [/content_band]

[recent_posts count=”1″ orientation=”horizontal” category=”kritikes”] [recent_posts count=”1″ no_image=”true” orientation=”vertical” category=”trailers” offset=”2″ ]

[recent_posts count=”1″ category=”afierwmata” no_image=”true”]

[recent_posts count=”1″ category=”themata” no_image=”true”]

[recent_posts count=”1″ category=”eidiseis” no_image=”true”]

 

Νίκος Δρίβας
Νίκος Δρίβαςhttps://www.cineramen.gr
Δημιουργός και συντάκτης του Cineramen αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ